Rawfood-nieuws

Vijf kleuren per dag


V
ijf kleuren per dag
.

Het National Cancer Institute in de Verenigde Staten adviseert om flink te variëren met de kleuren. Want elke kleur fruit bevat weer andere unieke super- gezonde stoffen. De smaak is ook weer anders. In de Verenigde Staten loopt daarom al jaren de voorlichtingscampagne '5 a day, the color way'. Hierin worden Amerikanen opgeroepen om zoveel mogelijk kleuren fruit en groenten te eten.
Hoe kleurrijker, hoe meer gezonde stoffen, zo is de gedachte. Wij Nederlanders  kunnen nog wat van de Amerikanen leren, want hier komt men niet verder dan gemiddeld twee tot drie kleuren fruit en groenten per dag. En één op de drie mensen haalt dat zelfs niet eens. De meest geconsumeerde kleuren zijn groen, oranje, geel en rood. Paars eten we amper!

De kleuren van uw voedsel in vooral (biologisch) fruit en groenten: Welke kleuren zijn gezond voor u? Flavonoïden zijn pigmentstoffen (kleurstoffen) Flavonoïden vormen een grote familie van plantaardige stoffen. Ze bepalen in groenten en fruit de grote variatie in kleuren, van geel tot rood en donkerpaars. Flavonoïden hebben hun naam te danken aan plantenstoffen die gebruikt werden voor het geel verven van wol en katoen. Flavonoïden komen vooral voor in geneeskrachtige kruiden, fruit, groenten, zaden, noten (Noten zijn heel goede vleesvervangers voor een dagje vegetarisch). en op planten gebaseerde dranken zoals thee en wijn.
De consumptie van flavonoïden via de westerse voeding is vergeleken met Aziatische landen aan de lage kant, mede doordat ten gevolge van koken en bewerken het gehalte aan flavonoïden met 50 tot 90 procent daalt. Vandaar het advies tot het eten van meer (verse) groenten en fruit.
In welke voedingsmiddelen komen flavonoïden en bioactieve stoffen voor?

Lavonen: kruiden
Isoflavonen: soja, peulvruchten
Flavonolen: uien, thee, appelen, rode wijn, broccoli, boerenkool
Catechinen: thee, rode wijn en fruit
Anthocyanen: bessen(sap), rode wijn, blauwe druiven
Carotenen: geelgroene groenten, wortelen, tomaten, sinaasappelen
Glucosinolaten: spruitjes, koolsoorten, broccoli
Organosulfiden: knoflook

Wat doen flavonoïden?
Daar wordt de laatste jaren veel onderzoek naar gedaan. Van een aantal flavonoïden is aangetoond dat ze een relatief hoog gehalte vitamine A, C en E hebben. Daarnaast hebben ze een sterk antioxidatieve werking: ze neutraliseren het schadelijke effect van agressieve zuurstofmoleculen op onze cellen. In verschillende onderzoeken wordt daarom een beschermende werking van flavonoïden tegen hart- en vaatziekten en tegen bepaalde vormen van kanker, zoals darmkanker, borstkanker en prostaatkanker verondersteld.
Wat de preventie van longkanker betreft, is stoppen met roken, zowel actief als passief, nog altijd de meest vanzelfsprekende voorzorgsmaatregel. Maar daarnaast kunnen een aantal voedingsgewoonten ook belangrijk en waardevol zijn, vooral wanneer zij zorgen voor de aanvoer van krachtige antioxidanten, zoals de flavonoïden.

De kleur groen is prima voor uw bloedvaten hierin zitten stoffen die gezond voor de vaten zijn zoals in groene appels en in kiwi's Onderzoekers van de universiteit van Oslo raden aan om ipv een asperientje per dag te nemen om uw bloed mooi dun te houden, u beter 2 a 3 kiwi's per dag kunt eten. Welke stof uit kiwi verantwoordelijk is voor het bloedverdunnende effect, is de onderzoekers nog niet geheel duidelijk.  De groene appel  zoals de felgroene Granny Smith, zit veel quercitine, een zeer sterke antioxidant. Antioxidanten zijn heel goed want ze kunnen onze cellen beschermen tegen vrije radicalen (die cellen beschadigen). Er wordt aangenomen dat antioxidanten kanker en hart- en vaatziekten kunnen uitstellen.  Quercitine lijkt bovendien goed voor onze bloedvaten.

Vuurrood voor alles
Rood fruit is namelijk een weldaad voor uw lichaam. Het zit vol vitamine C  maar ook ellagitannine en lycopeen, wat het vruchtvlees van een tomaat of watermeloen zo mooi rood kleurt. Watermeloen bevat nog meer De rode kleurstof lycopeen dan tomaten. Vooral mannen kunnen daar hun voordeel mee doen, want lycopeen schijnt te helpen bij de bescherming tegen prostaatkanker. Aardbeien bevatten vooral veel vitamine c hetgeen de huid stevig houdt. Het is namelijk nodig voor de vorming van collageen, het bindweefsel dat de huid stevigheid geeft. Bij het klimmen der jaren wordt er helaas steeds minder collageen aangemaakt, met als resultaat dat de huid slapper wordt en gaat hangen. Ook het zonlicht is sloopt uw bindweefsel. Frambozen zijn ongekend gezond, zo stellen onderzoekers van de Wageningen Universiteit. Er zit een stof in die verder eigenlijk alleen maar in geneeskrachtige kruiden voorkomt: ellagitannine. Aan deze stof worden kankerremmende effecten toegeschreven, al is dat alleen nog maar in het laboratorium aangetoond.

Oranje voor de ogen
nectarines, abrikozen en perziken zijn oranje door bèta-caroteen, dezelfde stof die wortels, sinaasappels en mandarijnen oranje kleurt. Bèta-caroteen is één van de circa 600 carotenoïden die in groente en fruit voorkomen. In deze supersappige steenvruchten zit ook veel van twee andere carotenoïden: luteïne en zeaxanthine. Nectarines zijn supergoed voor uw ogen. Ze bevatten veel luteïne en zeaxanthine. Bij het eten van een nectarine gaat een deel van deze stoffen naar uw ogen. Ze vormen daar een soort inwendige zonnebril en beschermen het netvlies tegen de schadelijke werking van zonlicht. Zo helpen ze het verouderen van het netvlies vertragen.
Abrikozen bevatten van al het fruit veruit het meeste van de natuurlijke oranje kleurstof bèta-caroteen: ruim 25 keer meer dan de gemiddelde vrucht. Ons lichaam is in staat om dat bèta-caroteen om te zetten in vitamine A, en maakt daaruit weer een stof die heel belangrijk is voor het zien van licht en donker. Bèta-caroteen helpt dus om nachtblindheid te voorkomen.In de winter kunt u gedroogde abrikozen nemen (Bèta-caroteen blijft in tact) Gedroogde abrikozen bevatten ook veel ijzer, wat goed is voor uw bloed.

Paars staat voor jong van lichaam en geest
Bosbessen, bramen, zwarte bessen en pruimen, ze barsten van de natuurlijke blauwpaarse kleurstoffen, ook wel anthocyanen genoemd. Aan deze stoffen worden wonderbaarlijke effecten toegedicht. Eet paars fruit vooral rijp, want tijdens het rijpen neemt het gehalte aan anthocyanen alleen maar toe.
Als u de vruchten te zuur vindt kunt u ze mengen in de yofu met een scheutje veenbessensiroop. bosbessen gedacht wordt dat deze stoffen een gunstige invloed hebben op onze hersenen en het geheugen. De anthocyanen komen in de hersenen terecht, precies in het gebied van het geheugen en leervermogen.

Geel is goed voor uw bloeddruk, want geel fruit bevat het mineraal kalium. De kaliumkoningen zijn gele honingmeloen en bananen. honing meloen, ook wel suikermeloen genoemd, is een goede bron van kalium: een honingmeloen bevat bijna twee keer zoveel kalium als het gemiddelde fruit. Kalium verlaagt de bloeddruk. Bananen bevatten niet alleen veel kalium, maar ook veel vitamine B6. Banaan bevat van alle soorten fruit en groenten de rijkste bron van deze vitamine. Vitamine B6 is veelzijdig en werkt samen met kalium. Beide stoffen spelen een belangrijke rol bij ons tastgevoel. Dit zintuig wordt gevormd door zenuwuiteinden die eindigen in de huid. Ze vangen prikkels van buitenaf op, zoals de warmte van de zon of een zachte aanraking. Zowel kalium als vitamine B6 zijn nodig om die prikkels via de zenuwen door te geven aan de hersenen. Kalium en vitamine B6 zitten overigens in veel voedingsmiddelen, dus een tekort zult u er gelukkig niet snel van oplopen.

 

rawfood-nederland.nl



Share |

























 

 


Copyright © rawfood-nederland.nl
 
website counter